Uneori a deveni eficient din punct de vedere energetic se traduce prin cheltuieli suplimentare. De ce s-ar grăbi cineva să investească în a deveni eficient când și așa cheltuielile pentru creșterea și menținerea unei companii sunt destul de consistente în România și ocupă o parte consistentă venituri? O cheltuială în plus în această direcție pare a fi neprioritară mai ales că întotdeauna se găsesc alte „urgențe”, această eficientizare rămânând undeva în plan secund.

go-green-economiseste-energieTotuși, societățile comerciale, companiile, micile și marile afaceri, toate își pot mări profiturile operaționale prin adresarea acestui fenomen devenit deja tendință globală. Cele mai câștigate profiluri sunt desigur cele bazate pe utilizarea tehnologiei de calcul (IT) dar și business-urile bazate pe producție. În general cu cât consumul de electricitate (în mod obișnuit) este mai ridicat, cu atât economisirea poate fi mai consistentă și transformată astfel în profit.

În prezent există numeroase tehnologii ce pot transforma consumul de energie electrică într-un proces mult mai eficient. Din păcate, eficiența energetică nu are o reputație foarte bună – este văzută ca fiind mai degrabă o povară inutilă în loc de o modalitate pentru a suplimenta profiturile. Există numeroși manageri de companii ce sunt conștienți de faptul că îmbunătățirea eficienței energetice poate aduce profituri adiționale însă de cele mai multe ori nu își pot convinge superiorii în a lua decizii în acest sens.

Deși uneori energia electrică poate reprezenta o parte mică din costurile fixe ale unei afaceri, acesta rămâne totuși un cost fix controlabil. Drept urmare, rezultatele reducerii acestor cheltuieli sunt concretizate rapid de la o lună la alta.

Ce înseamnă de fapt eficiența sau ineficiența energetică

Să devii eficient energetic este plictisitor și costă bani, nu-i așa? Este doar o operațiune masivă ce îți asigură capital de imagine eco, o grămadă de becuri care nu sunt pe departe la fel de bune ca cele vechi, și apar în ecuație niște gadgeturi noi? Nu adaugă nimic în plus când tragi linie… sau poate nu-i chiar așa?

Dacă nu  tratezi eficiența sau -ineficiența- energetică ca pe un subiect de business strategic, și dacă nu o tratezi cu aceeași seriozitate și importanță cu care tratezi de exemplu dezvoltarea afacerii tale, relațiile cu clienții sau infrastructura; dacă nu ai o strategie bine determinată în acest sens și o persoană delegată în mod explicit în a se adresa acestei chestiuni, atunci da, putem spune că vei rămâne cu câteva becuri, o bătaie de cap în plus și cu câteva cu beneficii minore.

Eficiența energetică trebuie să fie un subiect strategic de management întrucât în prezent sunt întâmpinate probleme energetice foarte reale și serioase ce se traduc prin costuri ridicate și un impact din ce în ce mai ridicat asupra mediului.

Procesul îmbunătățirii productivității energetice – si a ceea ce eficiența energetică este în realitate – nu este o problemă de natură tehnică. Este mai degrabă o problemă legată de management.

În prezent există numeroase tehnologii ce pot îmbunătății radical eficiența energetică a acelor procese ce utilizează combustibili sau electricitate într-o afacere, în clădiri, în industrie sau transporturi. De fapt, dacă nici o altă tehnologie nu ar mai fi descoperită pe lângă cele ce sunt deja disponibile, și le-am aplica la scară largă pe cele din urmă, am reuși să închidem „deficitul eficienței energetice” din prezent, am atinge niveluri cu adevărat superioare – istorice chiar – ale eficienței la nivel planetar.

Eficiența în sine este ca orice altă resursă – există atunci când cineva o caută. Numeroși manageri din domeniul energiei precum și ingineri lucrează în organizații ce sunt foarte conștiente de oportunitățile profitabile ale eficienței energetice însă nu reușesc să convingă managementul superior în luarea unor decizii în această sens.

În alte organizații, nimeni nu caută aceste oportunități. Fără sprijinul dedicat al managementului organizației și fără alocarea resurselor dedicate eficienței energetice, aceste oportunități consistente rămân niște surse neexploatate de profit.

Eficiența energetică are un renume nu tocmai bun tocmai din cauza faptului că foarte puține companii îi acordă o importanță majoră – sunt cu adevărat puțini cei care realizează cât extra profit pot pierde dacă nu acordă importanța cuvenită acestei resurse.

Unele companii însă „s-au prins”. Și unele companii, ca de exemplu „Sainsbury’s” și-au dat seama de valoarea acestei resurse ca nici o altă companie.

Exemplul „Sainsbury’s”

lant-sainsburys-eficienta-energetica„Sainsbury’s” este al doilea lanț de magazine ca mărime din Marea Britanie cu o cotă de piață de 16.9% în sectorul supermarketurilor din UK.

Managementul „Sainsbury’s” și-a alocat un target strategic pentru a reduce emisiile operaționale de carbon cu 30% nivel absolut și 65% nivel relativ comparând anul 2005 cu 2020.

Acest target a fost unul din programul lor de sustenabilitate denumit „20 x 20”. Emisiile de carbon nu pot fi potrivite pentru toate companiile – altele pot prefera target-uri energetice – dar pentru retailer reprezintă în mod clar o motivație.

Atingerea acestui target (ca toate celelalte target-uri 20×20) au beneficiat în mod explicit de susținerea managementului de top – iar aceasta a făcut o diferență majoră. Un alt aspect interesant legat de acest target este acela că s-a diferențiat de restul strategiilor similare prin impunerea unui limite absolute, nu doar relative.

Un alt aspect important a programului Sainsbury’s este acela că spre deosebire de alte companii similare ce continuă să susțină că valoarea energetică reprezintă o mică parte din costurile de bază, acesta recunoaște importanța cheltuielilor energetice, ba mai mult, acesta consideră că reprezintă chiar 60% din costurile controlabile ale unui magazin, astfel abilitatea de a controla costurile de bază devine critică.

Încă din 2007/2008, programul „Reset” al Sainsbury’s, prin înlocuirea sistemelor de congelare/răcire și încălzire a economisit energia electrică utilizată de 110 magazine de tip supermarket. Programul „Reset” a fost ulterior extins si la alte 250 magazine de proximitate, economisind energia utilizată de încă alte 40 de astfel de magazine.

Coroborat cu măsurile de natură tehnică, Sainsbury’s a recunoscut importanța de a crea „obiceiuri sustenabile”, implicând angajații în programe de training și conștientizare ce au încurajat deprinderea de obiceiuri simple dar importante cum ar fi închiderea ușilor de încărcare a mărfurilor, singurea luminii pe perioada când aceasta nu este necesară și deconectarea de la energia electrică a diferitelor echipamente atunci când acestea nu sunt folosite.

Grupul de retail construiește în prezent noi magazine și a încorporat în designul acestora din ce în ce mai multe sisteme eficiente energetic. Magazinele date în folosință în anii 2012/2013 utilizează cu până la 51% mai puțină energie comparativ cu magazine similare construite în anii 2005/2006 – acesta fiind un rezultat cu adevărat remarcabil. De asemenea, extensiile construite în 2012/2013 utilizează cu până la 54% mai puține resurse energetice în comparație cu cele înființate în 2005/2006.

Eficiența energetică produce profit

Întocmai ca Sainsbury’s, atunci când o companie plasează eficiența energetică într-o poziție prioritară, aceasta creează profit. Fiecare bănuț economisit se transferă direct către balanța finală. Aceasta înseamnă mai mulți bani pentru extindere, pentru relațiile cu clienții, pentru IT sau pentru crearea unor noi locuri de muncă – aceasta înseamnă o creștere economică, o creștere întotdeauna dorită.

Conform Universității din Cambridge, în 2005, lumea utiliza 475 de extra juli (EJ) ca energie primară generată de petrol, cărbune, gaz, energie regenerabilă și nucleară, din care am utilizat 55 EJ de energie utilă folosită pentru servicii energetice – căldură, răcire, mișcare, lumină și sunet.

Aceasta înseamnă, chiar utilizând tehnologia noastră „avansată”, media eficienței energetice globală este de numai 11%. Sau, cu alte cuvinte, irosim 89% in energia pe care o generăm.

Află și cum eficiența unui bec tradițional incandescent este de numai 3% și care sunt avantajele iluminatului cu becuri economice tip CFL sau LED.

Autor: Dr. Steve Fawkes
Fost consultant guvernamental al Marii Britanii, câștigător al Energy Institute’s Individual Achievement Award 2012.

Articol tradus și adaptat de: Echipa ElectriFIX.ro
Sursa: http://realbusiness.co.uk/hr-and-management/2013/07/10/taking-energy-efficiency-seriously-can-create-real-profit/

Pentru soluții tehnice destinate îmbunătățirii eficienței energetice de natură electrică, electriFIX.ro îți stă la dispoziție cu cei mai buni consultanți în domeniu precum și cu electricieni autorizați ANRE (toate gradele).

Eficiența energetică înseamnă mai mult profit pentru afacerea ta a fost actualizat la data: noiembrie 29th, 2016 de Echipa electriFIX.ro